dostawa paczkomatem 9,90 zł | darmowa dostawa od 299 zł | bezpieczne płatności dzięki szyfrowaniu SSL | 30 dni na zwrot

Szukaj

Koncentracja u dzieci do 3 roku życia - jak ją rozwijać?

Rollo, 27 maj 2020
Koncentracja u dzieci do 3 roku życia - jak ją rozwijać?

Poniższy artykuł pisany jest w oparciu o naukową publikację mgr pedagogiki Bożeny Bogdańskiej "Rozwój koncentracji dziecka w wieku do trzeciego roku życia". Dla zainteresowanych, na dole zostawiamy link do pełnej publikacji. 

Umiejętność koncentracji jest bardzo ważna przy rozwoju dziecka. Wykształcenie tej umiejętności gwarantuje dobry start do sprawnej nauki w przedszkolu czy szkole. Niektórzy uważają, że z umiejętnością koncentracji dziecko się rodzi lub nie - nic bardziej mylnego. Koncentrowanie się to umiejętność, którą można wyćwiczyć. Niestety są też choroby i schorzenia, które koncentracje utrudniają, są to na przykład zakłócenia hormonalne, rozwojowe, choroby (tj. infekcje, uszkodzenia mózgu), leworęczność siłą „przestawiona” na praworęczność, problemy ze wzrokiem czy słuchem, a przede wszystkim ADS (syndrom trudności z koncentracją) czy ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej). 

Co robić, a czego nie robić, aby pomóc dziecku w rozwijaniu i nauce koncentracji?

Unikaj elektroniki - postaw na proste zabawy

Wooden Story Klocki kolorowe w skrzynce - 30 szt


Ciągły chaos, hałas telewizora, czy masa bodźców, pochodzących z komputera, to prawdziwi zabójcy koncentracji. Wielu rodziców uważa, że dziecko w dzisiejszych czasach powinno od najmłodszych lat uczyć się obcowania z techniką. Niestety nie mają racji, a wręcz przeciwnie - bardzo się mylą. Wielu naukowców podkreśla jasno, że do 24 miesiąca życia najlepiej, aby dziecko miało jak najmniejszy kontakt z elektroniką. 

Dziecko nadmiernie stymulowane we wczesnym dzieciństwie wcale nie będzie bardziej inteligentne czy uważne w wieku późniejszym. Wprost przeciwnie, może być nadmiernie zestresowane przez wiele lat. - mgr Bożena Bogdańska

Wiadomo, że przy maluszkach czasami ciężko jest zachować cierpliwość. Wtedy rodzice często sięgają po swój telefon lub tablet z bajką, aby na chwilę zająć dziecko i móc odpocząć. Niestety nie jest to dobre rozwiązanie - zamiast tego lepiej wybrać książeczkę, układanki czy klocki. Dziecko również się nimi zainteresuje, ale zamiast sobie szkodzić, poćwiczy wiele istotnych umiejętności. 

U maluchów do 1 roku życia rozmawiaj, tłumacz rzeczywistość, czytaj

Dino Bambino

Dla maluchów do 1 roku życia najważniejszy jest kontakt z rodzicem. To właśnie od rodziców dziecko dowiaduje się, czym jest świat, uczy się mówić na podstawie słów, jakie od nich słyszy. Warto bardzo dużo mówić do dziecka, opowiadać o tym, co się dzieje, tłumaczyć zjawiska, które występują w otoczeniu dziecka. To pomaga w budowaniu poczucia bezpieczeństwa dziecka, a także w tworzeniu właściwego własnego obrazu. 

Warto także dużo czytać maluchowi, najlepiej o podobnej porze w ciągu dnia, na przykład przed snem. To pomaga budować umiejętność koncentracji, stwarza poczucie bezpieczeństwa, a także rozwija umiejętność pokonywania różnych trudności. 

Świecące i grające zabawki idą w odstawkę

Grimm's Kolorowa Tęcza 6-elementowa


Na rynku mamy dostępnych masę różnych rodzajów zabawek. Najliczniejszy segment to zdecydowanie te grające, świecące, tańczące i nie wiadomo co jeszcze. Jednak czy służą one koncentracji dziecka? Absolutnie nie. Takie zabawki tworzą masę bodźców, które są niebezpieczne dla mózgu małego dziecka. Rozpraszają je, przytłaczają, a często powodują rozdrażnienie u malucha, nawet kilka godzin po zabawie. Mamy do czynienia wtedy ze stanem tzw. przebodźcowania. Dzieje się tak dlatego, że mózg maluszka nie jest w stanie wszystkich tych bodźców przetworzyć. Dzieci na ten stan różnie reagują - czasami stają się pobudzone, nerwowe i zbyt ruchliwe, a czasami wręcz przeciwnie, nagle stają się senne, pocierają oczka, zaczynają płakać. Warto jest malucha obserwować i nie dopuszczać do takich sytuacji. To właśnie telewizja, tablet, czy zbyt głośne i kolorowe zabawki, bezpośrednio prowadzą do przebodźcowania. Zdecydowanie lepiej jest postawić na naturalne i klasyczne zabawki, jak układanki, puzzle czy klocki. 

Książka jako wrota do poznawania świata

Mapy. Obrazkowa podróż po świecie. Mizielińscy

Jak powiedziała nasza wybitna noblistka, Wisława Szymborska: 

Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła.

Nie dość że najpiękniejsza, to także jedna z najbardziej wartościowych. Książka pozwala się dziecku przenieść w inny świat, albo stać się częścią tego świata, w którym żyje maluch. Rozwija wyobraźnię, kreatywność. Tytuły książek dla dzieci mnożą się i mnożą, mamy tutaj do czynienia z sytuacją podobną jak w przypadku zabawek - oferta jest tak duża, że nie wiadomo, co tak naprawdę jest wartościowe, a co raczej nie. W Polsce powstają ambitne i wartościowe wydawnictwa, które stawiają na dopasowanie treści i ilustracji do wieku dziecka. Magister Bożena Bogdańska w swojej publikacji poleca następujące wydawnictwa: EneDueRabe, Zakamarki, Wytwórnia, Muchomor, Dwie Siostry. Książki wydawnictw Wytwórnia i Dwie Siostry znajdziecie u nas w sklepie. 

Pamiętajcie, że dla maluchy najbardziej potrzebują przede wszystkim miłości, poczucia bezpieczeństwa. To kontakt z rodzicami jest kluczowy dla rozwoju dziecka. Bawcie się razem z nim, rozmawiajcie, czytajcie. 

http://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/bitstream/handle/11089/30247/285-302_Bogdanska.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów